Zwart-witfotografie | De complete gids

De kunst van zwart-witfotografie is verrassend moeilijk onder de knie te krijgen. Het goed doen is echt een uitdaging, maar ook super spannend. In dit artikel leg ik uit waarom sommige zwart-witfoto’s werken en andere niet – inclusief de zeven cruciale elementen van het beste zwart-witwerk. Ik wil je ook leren hoe je monochrome afbeeldingen correct bewerkt in software zoals Lightroom of Photoshop.

Inleiding tot zwart-witfotografie

De geschiedenis van zwart-witfotografie is bijna net zo lang als de hele geschiedenis van fotografie. Toen in 1861 de eerste permanente kleurenfoto werd gemaakt, was zwart-witfotografie al zo’n 35 jaar oud. Hoewel kleur de “new kid on the block” is, heeft het in geen geval de zwart-witte kunst vervangen. Kleur kan ook afleiden, en flauw en levenloos overkomen. Een van de taken van een fotograaf is om het beeld te vereenvoudigen en een scène tot zijn essentie te “destilleren”. En soms is deze essentie gewoon kleurloos.

Ansel Adams zei het volgende over de verschillen tussen de twee soorten fotografie:

Een goed geplande en uitgevoerde zwart-witfoto geeft me een veel beter gevoel voor kleur dan ik ooit heb bereikt met een kleurenfoto.

Natuurlijk worden de meeste foto’s tegenwoordig in kleur gemaakt. Misschien betekent dat dat we een deel van de schoonheid en verbeeldingskracht zijn kwijtgeraakt die Ansel Adams via fotografie wilde overbrengen. 

Hoe je een goede zwart-witfoto krijgt

Een goede zwart-wit foto is gewoon een goede foto – punt uit. Je kunt een catastrofaal beeld niet redden door er een zwart-witfilter op te zetten(wat vaak wordt geprobeerd). Er zijn zeven essentiële elementen in hoogwaardige zwart-witfoto’s. Je zult straks zien welke ze zijn, maar eerst moet je één belangrijk ding onthouden: je hebt een reden nodig om in zwart-wit te schieten.

Niet elk motief ziet er goed uit in zwart en wit. Hierdoor moet je je altijd afvragen waarom je de kleur uit die bepaalde afbeelding wilt verwijderen. Waarom is het zo belangrijk dat je het in zwart-wit kopieert? Zwart-witafbeeldingen kunnen er geweldig uitzien, maar dat is niet altijd het geval. Je moet van tevoren weten waarom je liever een foto in zwart-wit maakt dan in kleur. Als je geen goede reden kunt vinden, kun je misschien beter bij kleur blijven.

Zwart en wit vs. Monochroom

Het is je misschien opgevallen dat hier soortgelijke woorden worden gebruikt die niet hetzelfde betekenen; zwart en wit (SW) en monochroom. Hoewel deze twee termen vaak als synoniemen worden gebruikt, hebben ze niet dezelfde betekenis.

Het woord monochroom betekent “één kleur”. Monochrome afbeeldingen kunnen dus een tint hebben, mits het maar één kleur is. Echte zwart-witfotografie heeft helemaal geen kleur, het is helemaal zwart, grijs en wit. Toch kun je de ene of de andere term zonder verwarring gebruiken. Maar als je heel precies wilt zijn, gebruik je liever de term “zwart-wit” voor afbeeldingen zonder tint.

Camera-apparatuur voor zwart-witfotografie

Als je zwart-witfoto’s wilt maken, kun je dit over het algemeen doen met je bestaande camera. Hiervoor is het net zo geschikt als voor kleurenfoto’s. Er zijn een paar andere dingen waar je rekening mee moet houden als het om apparatuur gaat, deze zijn belangrijk bij zwart-wit fotografie.

Camera’s

Ik vind het belangrijk om te vermelden dat er camera’s zijn die alleen zwart-witfoto’s maken. De meeste hiervan bevinden zich in het high-end gebied en kosten veel. Een goed voorbeeld hiervan is de Leica M Monochrom , die rond de 8.000 euro kost. Er zijn ook mensen die hun camera’s omzetten naar zwart-wit. Dit proces is echter erg duur en ingewikkeld, dus je zult dit zelden tegenkomen.

Maar waarom gaat iemand zo ver voor een camera die alleen zwart-witfotografie toelaat? Nou, puur zwart-witcamera’s leveren gewoon scherpere en schonere zwart-witbeelden dan kleurencamera’s. Voordelen zijn er dus zeker. Voor de meesten is een normale kleurencamera echter veel praktischer en daarom de enige logische keuze.

Zwart-wit fotograferen of converteren?

De meeste camera’s hebben een zwart-wit cameramodus. De vraag rijst natuurlijk of je kleurenfoto’s moet maken en vervolgens moet converteren naar zwart-wit of dat je vanaf het begin zwart-wit moet gebruiken.

Het antwoord is simpel. Maak foto’s altijd eerst in kleur en converteer ze later naar zwart-witfoto’s. Er zijn absoluut geen nadelen aan deze methode en je kunt gemakkelijk terugkeren naar de kleurenversie als je van gedachten verandert.

Deze aanpak geeft je ook veel flexibiliteit bij de nabewerking. In het geval van een kleurenfoto kun je nog steeds de kleuren aanpassen, zelfs als je deze al naar zwart-wit hebt geconverteerd. Je kunt bijvoorbeeld het blauwe kanaal donkerder maken om de lucht donkerder te laten lijken op jouw monochrome foto. Het werkt niet met afbeeldingen die vanaf het begin zwart-wit waren.

JPEG of RAW

In het vorige gedeelte hadden we eigenlijk een beetje een dilemma, maar de keuze tussen jpeg en raw is een probleem dat er niet echt een is. Of eenvoudiger gezegd; voor de meeste fotografen is het simpelweg niet relevant. Als je – hoop ik – foto’s maakt in RAW in plaats van JPEG, blijft alle kleurinformatie in de afbeelding behouden.

Kortom, RAW-bestanden geven meer beeldinformatie en kwaliteit, terwijl JPEG-bestanden kleiner zijn en minder data bevatten. Fotografen van hoge kwaliteit geven de voorkeur aan RAW (om voor de hand liggende redenen).

Zelfs in de RAW-modus kun je de camera naar zwart-wit schakelen en gewoon foto’s maken. De foto’s zien er dan zwart-wit uit op het display, maar als je ze opent met fotobewerkingssoftware , worden ze ineens weer in kleur! Het RAW-bestand gooit helemaal geen beeldinformatie weg. Je kunt dit als volgt in je voordeel gebruiken:

Stel dat je buiten foto’s maakt en van plan bent de meeste RAW-afbeeldingen later naar zwart-wit te converteren. Als je een zwart-witmodus op de camera heeft, is het voorbeeld op het scherm ook zwart-wit. Dit zal je helpen om je foto vanaf het begin beter te visualiseren. En het beste is dat deze foto’s eigenlijk allemaal RAW-bestanden in kleur zijn. Zo verlies je je flexibiliteit niet en kun je later kiezen voor de kleurvariant.

Filters voor zwart-witfotografie

Als je van zwart-witfotografie-apparatuur houdt, zul je waarschijnlijk filters tegenkomen. Bij zwart-wit film of puur zwart-wit camera’s is het belangrijk dat je een filter op de lens hebt. Hierdoor heb je meer controle over het contrast en de kleurtint van je afbeeldingen.

De filterkeuze kan een enorm verschil maken. Het blauwe filter houdt rood licht tegen, waardoor alles een beetje donkerder wordt. Een groenfilter verheldert alles wat groen is, bijvoorbeeld bladeren aan een boom. En last but not least: het rode filter verduistert de lucht en andere blauwe elementen terwijl alles rood lichter wordt.

Ondanks de opvallende verschillen gebruiken digitale fotografen tegenwoordig bijna nooit kleurfilters voor zwart-witfotografie. De reden hiervoor is hun sterke invloed op kleurenfoto’s, die door een filter onbruikbaar kunnen worden gemaakt. Je kunt ook veel van de filtereffecten in de postproductie nabootsen door bepaalde kleurkanalen aan te passen.

Puristen maken echter nog steeds gebruik van de filters, omdat de effecten softwarematig niet perfect kunnen worden nagebootst. Maar deze praktijk komt eigenlijk steeds minder vaak voor, dus je hoeft waarschijnlijk geen geld te investeren in een filtersysteem voor zwart-witfotografie.

De 7 elementen van de beste zwart-witfoto’s

Met zwart-witfotografie breng je de essentie van je onderwerp over, inclusief de kleuren en kenmerken, al was het maar door de schaduw tussen licht en donker. De beste zwart-witfoto’s bereiken precies dat door de zeven onderstaande elementen te perfectioneren.

1. Schaduw

Het eerste dat je moet onthouden bij het fotograferen van zwart-wit, is dat schaduwen een enorme invloed hebben. Het zijn niet langer alleen donkere plekken op de foto, maar belangrijke compositorische elementen en soms zelfs het onderwerp zelf.

Hoe je schaduwen benadert in zwart-witfotografie, heeft ook invloed op alle andere aspecten van de foto. Zijn de schaduwen zwart en arm aan detail? Dit geeft een gevoel van intensiteit en leegte. Wanneer de schaduwen echter subtiel en gedetailleerd zijn, kan dit in het algemeen complexiteit toevoegen.

Opmerking: bij zwart-witfotografie heb je geen volledig zwarte of witte gebieden nodig om de foto er goed uit te laten zien. Het is een mythe dat het volledige bereik, van diepzwarte schaduwen tot scherpe highlights, nodig is om de beste foto te krijgen. Doe in plaats daarvan gewoon wat je leuk vindt. Maar let toch op de schaduwen, ze hebben in zwart-wit vaak een nog aantrekkelijker effect dan in kleur. 

2. Contrast

Veel mensen denken dat contrast slechts het verschil is tussen de lichtste en donkerste delen van een foto. Dit verloop heeft per definitie een extreem contrast omdat het zowel wit als zwart bevat.

Maar contrast omvat ook de component nabijheid. Het verschil in helderheid tussen twee objecten is duidelijk zichtbaar als ze naast elkaar staan. 

Contrast speelt een grote rol bij zwart-witfotografie, vooral vanwege de boodschap die het uitzendt. Een foto met een hoog contrast heeft een gevoel van dynamische intensiteit – vaak vanwege de donkere schaduwen. Om deze reden voegen fotografen graag wat contrast toe aan monochrome afbeeldingen. Daardoor vallen de foto’s meer op.

Foto’s met een laag contrast trekken niet zo veel aandacht, maar hun zachtere, meer ingetogen kwaliteit kan net zo goed werken. Sommige van mijn favoriete zwart-witfoto’s hebben maar een paar zilveren middentonen en het is precies deze verfijning die ze zo goed maakt.

Het contrastniveau moet passen bij je onderwerp, dat is een belangrijk punt. Je kunt dit in de postproductie enigszins aanpassen, maar het kan verkeerd zijn om op een rustige lentedag te fotograferen met een hoog contrast dat de stemming aantast. Bij expressieve landschappen daarentegen is een hoog contrast een must zodat het onderwerp opvalt.

3. Tonen (donker en licht)

Niet alle fotografen gebruiken het woord ‘geluid’ op dezelfde manier. In dit geval zou je de basislichtheid, duisternis en grijstinten kunnen bedoelen die in een zwart-wit fotografiebeeld verschijnen.

Tinten zijn de hoeksteen van elke zwart-witfoto. Als je ooit de termen ” high-key ” of ” low-key ” hebt gehoord, heb je waarschijnlijk al voorbeelden gezien waarin de tonen tot het uiterste worden geduwd. De meeste foto’s zijn niet bijzonder helder of bijzonder donker, maar ergens in het midden. Maar je moet nog steeds op de tonen letten. Waarom? Omdat kleurtonen, zoals contrast, een sterke boodschap afgeven en meer onthullen over de sfeer van de foto.

Zelfs kleine aanpassingen in tinten kunnen de emoties van een afbeelding aanzienlijk veranderen. Persoonlijk hou ik van donkere, sombere foto’s, zowel in zwart-wit als in kleur. Hoe goed de respectievelijke tonen werken, hangt af van de scène.

Het belangrijkste is dat de tonen van de foto harmoniëren met het karakter van het onderwerp zelf – of het nu licht of donker is. Gebruik ze bewust om je verhaal te vertellen.

4. Vormen

Elke foto is een verzameling eenvoudige of complexe vormen. En als er geen kleur is, worden deze vormen een belangrijk onderdeel van het verhaal dat je wilt vertellen.

Mensen worden automatisch aangetrokken door vormen. Als de kleur ontbreekt, is de vorm de enige manier om een ​​bepaald object te identificeren. Stel je een monochrome foto van een lamp voor, waarvan je alleen het silhouet kunt zien. De enige kleuren op de foto zijn zwart en wit. Er zijn geen schaduwen of texturen die weggeven wat de foto laat zien. Toch zie je ongetwijfeld een lamp, toch?

Vormen maken een foto gemakkelijker. Sommige beroemde uitkijkpunten worden elk jaar door duizenden mensen gefotografeerd, simpelweg omdat je daaruit een berg of een rivier met een aangename vorm kunt zien.

Wat ik niet echt hoef te noemen, zijn de vormen van mensen. Ze zijn onmiddellijk herkenbaar en diep emotioneel. Bij zwart-witfotografie is er geen kleur die een afbeelding vertrouwder maakt (of abstracter, als dat je doel is).

5. Structuur

Terwijl vormen het grote geheel van een foto vertegenwoordigen, vullen de structuren de rest. En net als alle elementen van zwart-witfotografie waar we tot nu toe naar hebben gekeken, hebben de structuren ook de kracht om de sfeer en de emoties van de foto te veranderen.

Van fijne kiezelstenen tot grof gras en van glad aluminium tot matte roest, structuur vormt de basis van de persoonlijkheid van het beeld. Het is moeilijk om een ​​duidelijke, haarscherpe foto met contouren te maken vanuit een zachte stroom. Vooral vanwege de zachte textuur van het water. Maar ervan uitgaande dat je het wilde, zou je meer contrast moeten toevoegen en de schaduwen moeten vastleggen om het zachte water goed te maken. Zo maak je de hele foto veel intenser.

Als je niet op kleur kunt vertrouwen als de emotionele ruggengraat van je beeld, is structuur nog belangrijker. Het heeft een grote invloed op hoe uw zwart-witfoto’s aanvoelen.

6. Samenstelling

De beste foto’s hebben meestal een diepere betekenis – een indicatie dat de fotograaf de scène opzettelijk op die manier heeft vastgelegd. De foto heeft structuur en orde. Het is niet zomaar een momentopname! Met andere woorden; het heeft een sterke beeldcompositie .

De elementen in je foto veranderen wanneer je ze in zwart-wit fotografeert. Als je bijvoorbeeld zwart-witportretten maakt, zullen de levendige ogen van het onderwerp jouw compositie aanzienlijk veranderen. Hetzelfde geldt voor landschapsfotografie. In dat geval kan een gouden lucht het hele plaatje omhoog trekken. In beide gevallen moet je je foto heel anders structureren als je in zwart-wit fotografeert.

Je moet natuurlijk altijd op je compositie letten, of je nu in kleur of zwart-wit fotografeert. Het verandert niet wanneer je de foto converteert. Als je in zwart-wit fotografeert, helpt het nog steeds als je je onderwerp vanaf het begin als monochroom beschouwt. Als je dat doet, zul je de compositie vaker heroverwegen en misschien een mooie foto in een meesterwerk veranderen.

7. Emotie

Emotie is eigenlijk het belangrijkste in fotografie. Perfect om deze lijst compleet te maken. Alle tot nu toe genoemde elementen zijn vooral belangrijk omdat ze allemaal emotie-instrumenten zijn. Ze helpen je om een ​​sfeer of een boodschap te verankeren in je zwart-witfoto’s.

Emotie is niet een enkele variabele die je nodig hebt voor goede zwart-witfotografie. Het is eerder de combinatie van alle tools waarover we tot nu toe hebben gesproken. Goed toegepast, laten de andere zes elementen van zwart-witfotografie je je eigen emotionele boodschap vormgeven die resoneert met de kijker en hem iets laat zien dat het bekijken waard is.

Zwart-witfotografie in postproductie

Laten we eens kijken hoe je zwart-witafbeeldingen kunt bewerken met Lightroom, Photoshop of andere software.

Maak een zwart-witfoto met Lightroom

Er zijn verschillende manieren om foto’s in Lightroom naar zwart-wit te converteren.

  • Het is het gemakkelijkst als u gewoon overschakelt naar «zwart-wit» in het basispaneel hierboven. Als alternatief kunt u ook op «V» op uw toetsenbord drukken.
  • Een andere mogelijkheid is om de verzadiging terug te brengen naar -100 of om het profiel (onder camerakalibratie) te veranderen in monochroom.

Deze methoden zijn echter niet optimaal, omdat het gebruik ervan op het tabblad HSL sommige opties elimineert die u nodig hebt voor het instellen van de individuele kleuren in de zwart-witmix. Het tabblad HSL is erg belangrijk voor het verfijnen van zwart-witfoto’s. Houd er echter rekening mee dat te veel aanpassen tot beeldruis kan leiden. Dit kan op zijn beurt worden voorkomen in het raam voor ruisonderdrukking. Maar het is beter om de veranderingen vanaf het begin minimaal te houden.

Maak een zwart-witfoto met Photoshop

Photoshop geeft je nog meer flexibiliteit bij het converteren van zwart-witfoto’s dan in Lightroom, maar wederom heeft iedereen zijn eigen methode. Persoonlijk vind ik het Camera RAW-filter in Photoshop CC leuk, dat je dezelfde bewerkingsopties biedt als Lightroom, alleen als filter.

Uiteraard zijn er hier ook een aantal andere opties. Het is bijvoorbeeld populair om een ​​kanaalmixerlaag te maken die je controle geeft over de rode, blauwe en groene kanalen van uw zwart-witfoto. Je kunt ook een zwart-witregellaag maken, de verzadiging op nul zetten of de foto openen en omzetten in een zwart-wit-plug-in. Kortom, er zijn veel manieren om de afbeelding met Photoshop naar zwart-wit te converteren. Je kunt ze het beste allemaal uitproberen, dan kun je zelf beslissen wat het beste bij je past.

Bewerk zwart-witfotografie met andere software

Tegenwoordig is het erg populair om speciale software van derden te gebruiken om een ​​foto naar zwart-wit te converteren. De meest populaire op dit gebied is Nik Silver Efex Pro. Veel fotografen hebben dit programma al omdat het een aantal jaren gratis beschikbaar was. Het kost nu ongeveer € 70 en maakt deel uit van de Nik-bundel sinds DxO het van Google kocht. De software werkt zelfstandig of als plug-in voor Lightroom en Photoshop.

Persoonlijk gebruik ik meestal geen Silver Efex Pro of andere software van derden omdat het opslaan van de zwart-witfoto alle kleurinformatie elimineert en er geen kans meer is om de foto weer in kleur om te zetten (hoewel je natuurlijk nog steeds het originele RAW-bestand kunt gebruiken) kan altijd een kleurenfoto maken). Ik moet toegeven dat Silver Efex het veel beter doet als het gaat om beeldruis. Zelfs bij extreme aanpassingen blijft de ruis erg laag. Het mag ook duidelijk zijn dat Photoshop-plug-ins zoals deze veel meer flexibiliteit bieden dan de ingebouwde tools van Lightroom.

Inspiratie en ideeën

Als je prachtige zwart-witfoto’s wilt maken, ga dan naar buiten en doe het gewoon! Veel oefenen is de snelste manier om je vaardigheden te verbeteren, zowel buiten als voor het scherm. Binnenkort zie je de wereld in zwart-wit en zal elke scène en elk motief er zwart-wit uitzien. Hier zijn een paar ideeën om je op weg te helpen. Oh en voordat ik het vergeet, is zwart en wit natuurlijk ook populair in naaktfotografie of zelfs meer boudoir.

Zwart-wit fotografie

Omdat portretfotografie gemakkelijk is om mee te werken, is het een van de beste manieren om zwart-witfoto’s te maken. Met zwart-wit portretten, besteden bijzondere aandacht aan het samenspel van licht en schaduw. Met zorgvuldige belichting kun je de vorm van het gezicht van het onderwerp modelleren of de aandacht vestigen op bepaalde kenmerken, zoals de blik in de ogen of de structuur van de handen. Als ze goed worden geïmplementeerd, spreken de resultaten boekdelen.

Je kunt ook zwart en wit gebruiken als middel om de emoties van de ander te destilleren. Als je bijvoorbeeld kleurenportretten maakt, kan kleding op de foto meer aandacht trekken dan zou moeten, wat op zijn beurt afbreuk doet aan de boodschap. Monochroom helpt je te concentreren op zaken als gezichtsuitdrukkingen en gebaren.

Zwart-witfotografie voor landschappen

Monochrome landschappen geven een gevoel van rauwheid. Dit helpt hen om aandacht te krijgen. Je vertrouwt op de basiskenmerken van de scène – licht en terrein – om een ​​verhaal te vertellen. Bovendien is het normaal dat landschappen met veel kleuren er flitsend uitzien en afleiden van de boodschap die je probeert over te brengen. Zwart-wit is vaak de beste oplossing.

Er zullen momenten zijn waarop de kleuren van een landschap perfect zijn, maar de foto ziet er gewoon nog beter uit in zwart-wit. Als fotograaf probeer je vaak de essentie van een scène vast te leggen. Soms gaat deze essentie meer over schaduw, textuur, vorm en contrast dan over specifieke tinten.

Straatfotografie in zwart-wit

De laatste is straatfotografie. Dit is misschien het enige fotografiegenre dat mensen eerder in zwart-wit dan in kleur fotograferen. Maar waarom is het zo?

In zekere zin heeft het te maken met de geschiedenis van straatfotografie. Mensen als Henri Cartier-Bresson en Vivian Maier legden het straatleven uitsluitend in zwart-wit vast en beïnvloedden zo veel mensen die tegenwoordig foto’s maken.

Maar op een dieper niveau kan kleur afbreuk doen aan straatscènes, zoals minder gebruikelijk is in andere genres. Als je wilt dat kijkers zich concentreren op een interactie of een subtiele visuele woordspeling, moet je zeker geen verfspatten gebruiken om het oog van de actie af te leiden (vooral in steden, waar de positie van kleuren in de foto vaak willekeurig is). Dat betekent niet dat alle goede straatfoto’s zwart-wit moeten zijn. Het zou echter geen verrassing moeten zijn dat er zoveel van is.

Conclusie

Zwart-witfotografie is niet gemakkelijk. Hoewel je niet zo veel variabelen hebt om te jongleren als je zonder kleur werkt, creëer je in plaats daarvan een nieuwe uitdaging: maak expressieve foto’s zonder een specifiek hulpmiddel tot je beschikking te hebben! Als je regelmatig in kleur shoot, kun je bij zonsondergang vertrouwen op levende wolken om een ​​indrukwekkend beeld vast te leggen. Of voor portretfotografie kun je het onderwerp levensechter maken door de kleur van de ogen, het haar en de huid realistischer weer te geven.

Dit is allemaal niet mogelijk met zwart-witfotografie. In plaats daarvan moet je werken met licht, schaduw en de elementen van compositie om een ​​verhaal te vertellen en de emoties die je in gedachten hebt vast te leggen. Hoewel dit oefening vereist, is het de moeite zeker waard. Sommige foto’s zijn gewoon bedoeld om in zwart-wit getoond te worden.

We kijken uit naar je ideeën

Laat een reactie achter

Camera Compare
Logo